MIKKELI  Porrassalmenkatu 20  |  015 760 0200
MA-PE 8:30–20  |  LA 9–18  |  SU 12–16

ANTTOLA  Vanhanpappilantie 1  | 015 660 062
MA-PE 9–16 (suljettu 12–12:30)

Kevätaurinko lämmittää jo poskia, mutta flunssakausi ei ole heltyäkseen.

 

Flunssakausi on jyllänyt tänä keväänä hurjana ainakin täällä Etelä-Savon suunnalla. Jopa influenssaa on ollut paljon liikkeellä, joten nyt on hyvä aika ottaa muutamasta vinkistä vaari näin flunssakautena:

 

1. Pidä huolta hyvästä käsien pesusta. Yksinkertainen vinkki, mutta todella toimiva käytännössä. Pesethän kätesi huolellisesti aina kun ruokailet ja saavut kotiin. Myös lääkärillä tai sairaalassa vieraillessasi on hyvä pestä kädet huolellisesti. Jos käsien pesu ei ole aina mahdollista, käytä käsidesiä. 

 

2. Liiku ja syö monipuolisesti. Elintavoilla on suuri merkitys myös vastustuskyvyn kannalta ja näin ollen flunssakautena kannattaa kiinnittää näihin erityisesti huomiota. Lisää kasviksia ja hedelmiä ruokavalioosi ja muista liikkua säännöllisesti.

 

3. Pukeudu lämpimästi. Erityisesti talvisaikaan on hyvä huolehtia lämpimästä pukeutumisesta, vaikka nykyiseen nuorison muotiin kuuluukin kävellä nilkat paljaana. Paljaat ihoalueet ja kylmettyminen altistavat helpommin virustaudeille.

 

4. Muista tärkeät vitamiinit ja maitohappobakteerit. Vastustuskykyyn auttavat monet vitamiinit, joista talvella D-vitamiini olisi hyvä kuulua ihan jokapäiväiseen käyttöön. Muita tutkitusti vastutuskykyä kohottavia vitamiineja ja hivenaineita ovat C-vitamiini ja sinkki, mutta myös maitohappobakteerit on hyvä ottaa vähintään kuuriluontoiseen käyttöön flunssakauden aikana. Myös maitohappobakteereilla on osoitettua tehoa vastustuskykyyn ja esim. noro-viruksesta toipuessa ovat erinomaisia suoliston tukena.

 

5. Vältä stressiä ja nuku riittävästi. Myös ihan arkipäiväisillä asioilla voi hyvinkin edistää omaa terveyttään ja nimenomaan riittävä lepo ja stressin välttäminen ovat hyviä keinoja ennaltaehkäistä flunssasairauksia.

 

Flunssakausi